Gymnasieelever dumper byrådet

30osteu1a4 EU Debat. Odder. 29042009 Foto: Flemming Krogh

Gymnasieelever dumper byrådet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan virker nærdemokratiet på de unge i Odder? Vi tog med gymnasiet til byrådsmøde.

Man kan næppe påstå, at byrådsmøderne er overrendte af interesserede borgere.

Der blev uddelt verbale øretæver til de folkevalgte, da elever fra Odder Gymnasium skulle vurdere møde- og debatkulturen. Arkivfoto Martin Longhi
Der blev uddelt verbale øretæver til de folkevalgte, da elever fra Odder Gymnasium skulle vurdere møde- og debatkulturen. Arkivfoto Martin Longhi

En råkold mandag i februar var anderledes. Mere end tyve unge havde bemægtiget sig tilhørerpladserne – bevæbnet med åbent sind og iPads, var de klar til at studere demokratiet på nærmeste hold.

Odder Gymnasiums samfundsfag/engelsk studieretningsklasse har siden jul arbejdet med temaet: »Odder Kommune – velfærdsstaten i arbejde«, og derfor var en del af denne mandags undervisning flyttet fra gymnasiet til rådhuset, så eleverne ved selvsyn kunne se, hvordan lokalpolitik foregår i praksis. En praksis, som ikke umiddelbart lod til at imponere eleverne synderligt, hvor ord som »pinligt«, »uprofessionelt« og »respektløst« lod til at være de mest fremherskende under den efterfølgende debat i klassen.

Derfor var et af de store spørgsmåg, om det hele var et spil for galleriet? Et skuespil, der startede med lidt kammeratligt rygklapperi og given hånd, for så klokken 17.00 at udmunde i personificeret mundhuggeri, afbrydelser og grinen i hjørnerne. Til ære for webkameraerne og de fremmødte.

»Det virkede på mig som om, meget af det, allerede var afgjort på forhånd,« siger ­Anders Emil Beuchert.

Når man får ordet i byrådet, rejser man sig og fremfører sine synspunkter – og så burde andre tie og lytte.

Det ved alle. Men sådan foregår det ikke i Odder. Her afbryder man, snakker med sidemanden eller griner. Det kom i den grad bag på eleverne, der sammenlignede med egne debatter, og hurtigt blev enige om, hvor ukonstruktive deres timer ville være, hvis man skulle arbejde som byrådet. Som en af eleverne, Malte Ernsten, udtrykte det:

»De burde lade det personlige blive hjemme og tage byrådsjakkesættet på, inden de træder ind i salen.«

At byrådsmedlemmerne er så lokale som de er, møder hinanden på gaden eller har børn i samme børnehave, ­mener Freja Flejsborg kan være ­farligt:

»Nogle af dem kender hinanden privat og det kan derfor være lidt skræmmende, at de skal tage valg på vores vegne,« siger hun.

Det var dog ikke negativt ­ladet det hele. På plussiden blev nævnt, at der bag de hårde ord og personlige angreb, måske lå et engagement og en lyst til at arbejde for det, man var valgt ind for – dog krydret med en let undren over, at partifarverne havde så stor indflydelse på debatten og at det i en ophedet diskussion om ideologier vedrørende privatisering af en børnehave, var unge Theis Rubinke Sørensen (SF), der måtte rejse sig og lukke en debat, der var ude af kontekst.

Tilbage på gymnasiet er det tid til at argumentere for og imod måden, byrådsmødet blev afholdt på.

Det kom der flere spændende diskussioner ud af, hvor eleverne prøvede at sætte sig ind i, hvorfor politikerne agerer, som de gør i byrådssalen. Eleverne blev enige om én ting. Nemlig karakteren til Odder Byråd: Ikke bestået.

Gymnasieelever dumper byrådet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce