Rektor: »Det må briste eller bære«

»Til forskel fra pc?en undgår vi i klasserummet, at skærmen slås op som en slags privat barriere mod læreren og de andre elever,« siger rektor Lars Bluhme (i midten) - her i samtale med nogle af samarbejdspartnerne i projektet.

Rektor: »Det må briste eller bære«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odder Gymnasium gør iPads til et redskab for både lærere og elever i undervisningen

Find et billede, der illustrerer 'det gode samfund', og præsentér det for klassen.

Katrine Berthelsen og Julie Thorsen har haft hver sin iPad i få dage. »Man skal lige vænne sig til den, men man kommer hurtigt ind i det,« siger Julie.
Katrine Berthelsen og Julie Thorsen har haft hver sin iPad i få dage. »Man skal lige vænne sig til den, men man kommer hurtigt ind i det,« siger Julie.

Det er opgaven i samfundsfag mandag for en 1.g klasse på Odder Gymnasium, og det lyder jo umiddelbart overskue­ligt. Men det er ikke hvilken som helst klasse på skolen, der får opgaven og ikke hvilken som helst metode, de kan vælge at bruge. Billedet skal nemlig findes på en iPad, der skal sættes lyd og tekst på, og så skal det hele sendes til en hjemmeside, hvorfra det kan afspilles og vises for resten af klassen. En klasse, hvor alle elever og lærere som et forsøg, netop er blevet udstyret med hver sin iPad.

Stiften følger Julie og Katrine i deres løsning af opgaven - mere om det senere.

Mandag var officielt start­datoen for et nyt forsøg på Odder Gymnasium, hvor eleverne og lærerne i en 1.g-klasse fik hver deres personlige iPad.

En iPad er en computer, som er noget mindre end en almindelig bærbar pc og væsentlig større end en smartphone. Den er tynd som en blok papir, og så har den ikke noget tastatur. Det hele foregår nemlig ved at berøre skærmen og via forbindelse til internettet. IPad'en skal på gymnasiet bruges i undervisningen som et supplement til den allerede eksisterende teknologi, og hvis den bliver en succes, skal de resterende elever og lærere på skolen formentlig også have én.

»Nu ser vi i første omgang, hvordan det kommer til at gå. Det må briste eller bære, men vi tror naturligvis på, at det går godt. Hvis det ender med, at alle skal have en iPad, er det naturligvis en stor udskrivning for skolen, så det kan måske ende med, at vi blot anbefaler, at fremtidige elever selv anskaffer sig en. Ifølge loven må vi nemlig indkræve 2.500 kroner fra hver elev til materialer. Men det tager vi til den tid,« siger rektor Lars Bluhme.

Julie Thorsen og Katrine Berthelsen er to af de nye elever på skolen og går begge i den klasse, der har fået udleveret iPads.

»Det kan godt være lidt svært at skrive på den, da tasterne er lidt mindre end normalt. Men man kommer lynhurtigt ind i det, fordi den er så let at bruge,« siger Julie.

De to er i gang med den stillede opgave. Julie skriver noter på sin iPad til det billede, de har fundet på internettet, som nu ligger på Katrines iPad. De har skrevet ord i forskellige farver i fri hånd til billedet, og nu mangler de bare at indtale, hvorfor de synes, at billedet illustrerer 'det gode samfund'. Men det er ikke helt så let, som de troede.

Yago Bundgaard er pædagogisk leder på skolen og ansvarlig for projektet med iPads.

»Der er en stigende kompleksitet af udstyr i klasse­lokalet, og med iPad'en tror jeg, vi kan forenkle det hele. Og så må vi se, om den også kan give en bedre undervisning, det ved vi først om et par år. Den kan i hvert fald gøre undervisningen mere mobil, da den kan bruges alle steder - også uden for skolen,« siger han.

Og der er flere, der vil holde øje med, hvordan forsøget går. Ud over samarbejdspartnerne fra forlaget Systime, TDC og Atea, der har leveret iPad'sene, er også Undervisnings­ministeriet og Aarhus Universitet med i projektet, der løbende vil blive evalueret.

Tilbage på skolen er Julie og Katrine i gang med at indtale lyd til deres billede for tredje gang. De to første forsøg gik ikke så godt, da de kom til at stoppe optagelsen, inden de var færdige og derefter ikke kunne finde ud af at fortsætte. Så de har hentet billedet endnu en gang og er ved at være færdige.

»Nu skal vi så sende den færdige opgave til en fælles hjemmeside, som kommer op på skærmen i klassen. Der har vi lagt et link, så alle kan gå ind på vores opgave. Det er faktisk ret let,« siger Katrine.

Om det er så let, om både elever og lærere får noget ud af det, og om der skal investeres i endnu flere iPads, vil vise sig i løbet af et par år.

Rektor: »Det må briste eller bære«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce